Tarsisius Gidsen Etten-Leur
Wie zijn de gidsen...?
Gidsen zijn vrolijke meiden van ongeveer 11 tot 14 jaar die op maandag avond bij elkaar komen op ’T Scouthonk om plezier te maken. Bij ons gaat de deur open om 18:30 en sluit weer om 20:30. Deze twee uurtjes worden bij ons leuk opgevuld met allerlei programma’s. Dit programma varieert van bijvoorbeeld trefbal en koken tot hutten bouwen en zwemmen. We hebben met de gidsen ook wel eens een weekend. In dat weekend gaan we er op uit om leuke dingen te doen die voor een maandag avond te kort zijn. De uitschieter ieder jaar is wel het zomerkamp, dan gaan we een hele week weg om leuke dingen te doen.
Het sleutelgat
Wij van de gidsen zijn de kinderen van het sleutelgat. Bij scouting werkt elke groep in een soort van wereld en wij hebben die van het sleutelgat. Stel je staat voor een deur en die deur is op slot. Je hoort achter die deur een hoop lol en plezier maar je kan er niet in want de deur is op slot. Maar je hebt een sleutel gekregen en mag naar binnen. Je duwt de sleutel in het sleutelgat en draait hem om, douwt de deur open en kijkt naar binnen. Daar zijn de gidsen die allerlei leuke dingen aan het doen zijn. Vanaf het moment dat de deur achter je dichtvalt kun je eigenlijk niet meer terug en ben je gids voor het leven. Er is gelukkig nog nooit een gids geweest die spijt heeft gehad dat zij naar binnen is gegaan. Maar door de deur ga je vanaf de installatie, Je mag namelijk eerst twee keertjes komen kijken.
De belofte en de wet....
Belofte:
Ik beloof mijn best te doen een goede gids te zijn. Bewust het goede te zoeken en te bevorderen, iedereen te helpen waar ik kan en me te houden aan de gidsenwet. Jullie kunnen op me rekenen.
Wet:
Een gids trekt er samen met andere op uit, om de wereld omzich heen te ontdekken en deze meer leefbaarder te maken. Ze is eervol, trouw en houdvol. Ze is spaarzaam en sober, en heeft zorg voor de natuur. Ze respecteert zichzelf en andere.